UČÍME SE SPOLEČNĚ III
___________________________________________
Po úspěšném úkončení projektů "Učíme se společně" a "Učíme se společně II" jsme na jaře 2021 podali žádost o dotaci na projekt "Učíme se společně III" v rámci výzvy č. 02_20_80 "Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování - Šablony III". Projekt bude probíhat v letech 2021 - 2023.
Sestavená žádost o podporu s názvem „Učíme se společně III“ se skládá z následujících šablon:
- 3.II/1 Školní asistent - personální podpora Zš
- 3.II/7 Tandemová výuka v ZŠ
- 3.II/10 Klub pro žáky ZŠ
- 3.II/11 Doučování žáků ZŠ ohrožených školní neúspěchem
- 3.II/12 Projektový den ve výuce
Jednotlivé šablony jsme zvolili v různém počtu dle aktuálních potřeb a v řadu aktivit spojených se šablonami jsme na naší škole začali realizovat již od 1. září 2021.
Koordinátoři projektu:
- Ing. Marcela Pipková
- Radek Štaff
Publicita:
Radek Štaff
BADATELSKÝ KLUB - CHEMIE
Badatelský klub pro chemiky pokračoval i ve 2. pololetí. Z anorganické chemie jsme zkoumali velmi významný prvek – kyslík. Porovnali jsme efektivitu různých reakcí pro přípravu tohoto životadárného prvku a pozorovali jeho vlastnosti. Důležitou sloučeninou kyslíku je peroxid vodíku, který se stal našim cílem dalšího bloku pokusů.
Mezi velmi oblíbené reakce patří barevné srážecí reakce, které jsme tentokrát využili k psaní zpráv tzv. tajným písmem. Také při pokusu „zlatý déšť“ jsme na samém začátku využili srážecí reakci.
Z organických sloučenin jsme zkoumali vlastnosti octanu sodného. Tato sloučenina dokáže „vyčarovat“ neskutečně krásné horké krystaly nebo krápníky. Dále jsme oddělovali chlorofyl z různých rostlin a porovnávali množství separovaného zeleného barviva. Perfektně nám vyšly důkazy bílkovin, zvláště biuretová reakce. Rovněž izolace DNA z ovoce a zeleniny se velmi vydařila.
Na posledním badatelském setkání jsme „krotili“ hady.
Během celého školního roku chemici zdokonalovali zručnost a své pozorovací schopnosti. Každé výsledky zpracovali do závěru a poté experimenty okomentovali.
Všem velká pochvala!
Marcela Pipková
BADATELSKÝ KLUB - ROBOTIKA
V tomto pololetí byl na naší škole poprvé otevřen v rámci projektu "Učíme se společně III" badatelský klub robotiky. Jeho náplní bylo sestavování a programování robotické stavebnice LEGO® Education SPIKE™ Essential Set. Tato stavebnice bude provázet žáky prvého stupně již příští školní rok v rámci nové informatiky. Do klubu se zapojilo 15 žáků napříč druhým stupněm. Velmi brzo opustili manuály, které jsou součástí programového prostředí od fyrmy LEGO a pustili se do tvorby podle vlastní fantazie. Finálovou prezentací bylo předvedení robotů na Zahradní slavnosti, které se těšilo značnému zájmu rodičů i spolužáků. V příštím roce chceme pokračovat v činnosti klubu a ovládnout stavebnici pro druhý stupeň LEGO® Education SPIKE™ Prime.
Krásným zakončením letošního klubu je vytvoření reprezentačního týmu „HighTechAngels“, který se v příštím roce zúčastní mezinárodní soutěže FIRST® LEGO® League Challenge.
za klub Ing. Petr Švec (mentor a kouč týmu)
BADATELSKÝ KLUB
Chemici v akci
V tomto školním roce opět mohl být realizován „Badatelský klub“ pro příznivce přírodních věd, hlavně chemie. Na badatele čekala zrekonstruovaná učebna a úplně nové laboratorní soupravy.
Své pozorování a pokusy jsme soustředili na tři tematické oblasti.
První pokusy byly zaměřené na oxid uhličitý. Tuto chemickou látku jsme vyzkoušeli připravit různými způsoby. Vždy jsme pozorně sledovali průběh chemické reakce a na jejím konci jsme provedli důkaz oxidu uhličitého pomocí hořící špejle nebo svíčky.
Dalšími pokusy jsme se snažili zvážit plyn, a tím ověřit zákon zachování hmotnosti. Nebo provést analýzu kypřícího prášku, jehož rozkladem také vzniká oxid uhličitý. Také jsme pozorovali chování bubliny z bublifuku nebo prskavky v atmosféře tohoto oxidu. Při chytání bublin do sklenic jsme si užili i spoustu legrace.
Druhý blok pokusů byl zaměřen na sloučeniny mědi, konkrétně chlorid měďnatý. Chlorid měďnatý jsme si připravili postupně navazujícími reakcemi. Po získání konečného produktu v podobě roztoku jsme jej nechali krystalizovat. Získali jsme krystaly, které jsme vyžíhali a pak použili k důkazu vody v organických rozpouštědlech, neboť tato sloučenina mění barvu podle množství „pohlcené“ vody.
Třetí blok pokusů byl zaměřen na redoxní děje a kovy. Sestavili jsme elektrolýzu a pozorovali průběh redoxní reakce. Vyzkoušeli jsme, jak funguje galvanické pokovování hřebíku a mince. Jako alchymisté jsme vytvořili transmutací stříbrné a zlaté „medaile“.
Závěrečné pokusy byly z oblasti analytické chemie. Přítomnost kationtů kovů v roztoku jsme určovali plamenovými zkouškami, ale také srážecími reakcemi, při kterých vznikají charakteristicky zabarvené sraženiny.
Závěrečnou zkoušku – určit kovy ve třech vzorcích roztoků, zvládli všichni na výbornou a těšíme se na pokračování ve 2. pololetí.
Ing. Marcela Pipková