UČÍME SE SPOLEČNĚ III
___________________________________________
Po úspěšném úkončení projektů "Učíme se společně" a "Učíme se společně II" jsme na jaře 2021 podali žádost o dotaci na projekt "Učíme se společně III" v rámci výzvy č. 02_20_80 "Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování - Šablony III". Projekt bude probíhat v letech 2021 - 2023.
Sestavená žádost o podporu s názvem „Učíme se společně III“ se skládá z následujících šablon:
- 3.II/1 Školní asistent - personální podpora Zš
- 3.II/7 Tandemová výuka v ZŠ
- 3.II/10 Klub pro žáky ZŠ
- 3.II/11 Doučování žáků ZŠ ohrožených školní neúspěchem
- 3.II/12 Projektový den ve výuce
Jednotlivé šablony jsme zvolili v různém počtu dle aktuálních potřeb a v řadu aktivit spojených se šablonami jsme na naší škole začali realizovat již od 1. září 2021.
Koordinátoři projektu:
- Ing. Marcela Pipková
- Radek Štaff
Publicita:
Radek Štaff
BADATELSKÝ KLUB
Chemici v akci
V tomto školním roce opět mohl být realizován „Badatelský klub“ pro příznivce přírodních věd, hlavně chemie. Na badatele čekala zrekonstruovaná učebna a úplně nové laboratorní soupravy.
Své pozorování a pokusy jsme soustředili na tři tematické oblasti.
První pokusy byly zaměřené na oxid uhličitý. Tuto chemickou látku jsme vyzkoušeli připravit různými způsoby. Vždy jsme pozorně sledovali průběh chemické reakce a na jejím konci jsme provedli důkaz oxidu uhličitého pomocí hořící špejle nebo svíčky.
Dalšími pokusy jsme se snažili zvážit plyn, a tím ověřit zákon zachování hmotnosti. Nebo provést analýzu kypřícího prášku, jehož rozkladem také vzniká oxid uhličitý. Také jsme pozorovali chování bubliny z bublifuku nebo prskavky v atmosféře tohoto oxidu. Při chytání bublin do sklenic jsme si užili i spoustu legrace.
Druhý blok pokusů byl zaměřen na sloučeniny mědi, konkrétně chlorid měďnatý. Chlorid měďnatý jsme si připravili postupně navazujícími reakcemi. Po získání konečného produktu v podobě roztoku jsme jej nechali krystalizovat. Získali jsme krystaly, které jsme vyžíhali a pak použili k důkazu vody v organických rozpouštědlech, neboť tato sloučenina mění barvu podle množství „pohlcené“ vody.
Třetí blok pokusů byl zaměřen na redoxní děje a kovy. Sestavili jsme elektrolýzu a pozorovali průběh redoxní reakce. Vyzkoušeli jsme, jak funguje galvanické pokovování hřebíku a mince. Jako alchymisté jsme vytvořili transmutací stříbrné a zlaté „medaile“.
Závěrečné pokusy byly z oblasti analytické chemie. Přítomnost kationtů kovů v roztoku jsme určovali plamenovými zkouškami, ale také srážecími reakcemi, při kterých vznikají charakteristicky zabarvené sraženiny.
Závěrečnou zkoušku – určit kovy ve třech vzorcích roztoků, zvládli všichni na výbornou a těšíme se na pokračování ve 2. pololetí.
Ing. Marcela Pipková