VĚDA NÁS BAVÍ ___________________________________________

S VĚDOU OD PRÁZDNIN DO PRÁZNIN

Po jarních prázdninách přírodovědné bádání opět pokračovalo. Děti měly před sebou k rozluštění mnoho přírodních záhad. Hned první souvisela se zvukovými vlnami. Dorozumívání některých živočichů může člověk skutečně nazvat zázrakem, neboť přestože člověk nic neslyší, tak např. netopýři nebo velryby mezi sebou komunikují. Kromě dorozumívání lze pohyb zvukových vln využít také k mapování hlubin tzv. sonarem, jehož fungování si děti přiblížily pomocí vyrobeného modelu.

 

 „Kdo chce moc, nemá nic“ – tímto příslovím jsme zahájili společné zkoumání pohárů s chytře zabudovanou násoskou. Pythagorův pohár má násosku vedenou dnem a Tantalův zase boční stěnou. Princip je stejný. Jakmile nalévaná kapalina dosáhne nejvyššího bodu ohybu, tak začne z poháru vytékat. Děti poháry různě sestavovaly a bádání si velmi užívaly.

Další odpoledne se děti staly mostními konstruktéry. Postupně navrhovaly mosty od nejjednoduššího až k visutému, jehož konstrukce je velmi náročná. Také následující setkání probíhalo v inženýrském duchu. Tentokrát se jednalo o stavbu parníku.

   

Pak technická témata vystřídala biologie člověka. Na vytvořeném modelu vylučovací soustavy děti zkoumaly funkci ledvin. Velmi úspěšně provedly filtraci krve, ke které v ledvinách dochází. Námětem dalšího kroužku byla horní končetina. „Proč se ruka hýbe?“ – na tuto otázku děti objevily odpověď při sestavování modelu ruky. 

  

Velmi vydařený byl kroužek s fyzikální tematikou, kdy děti zkoumaly sílu a její velikost. K tomu, aby mohly velikost síly změřit, potřebovaly příslušné měřidlo. Výroba siloměru se všem velmi zdařila a při měření různých předmětů mohly pozorovat působení různě velkých sil.

Poslední setkání v tomto školním roce bylo soutěžní. Během soutěže Riskuj si děti úspěšně zopakovaly všechna témata druhého pololetí. Na závěr obdržely osvědčení za absolvování vědeckého kroužku.

Krásné prázdniny a ať nás věda baví!

Ing. Marcela Pipková a Mgr. Jana Zumrová

DRUHÉ POLOLETÍ S VĚDOU

Na první setkání jsme se všichni moc těšili a byli jsme velmi zvědaví, jaká témata nás čekají.

Všichni víme, že citron má ostrou chuť a reprezentuje látky, které nazýváme kyseliny. A právě první kroužek byl tematicky zeměřen na určování pH. Děti napřed pracovaly s univerzálním papírkem, pomocí kterého určovaly hodnotu kyselosti velmi známých látek z domácnosti. Pak své měření potvrdily přidáním přírodního kapalného indikátoru z červeného zelí. Získaly krásnou paletu barev, kde červené zabarvení potvrdilo kyselinu a modrozelené zásadu.

  

Na začátku druhého setkání jsme společně zavzpomínali na Archiméda, který během koupele objevil, že těleso ponořené do vody část vody vytlačuje. Zkoušeli jsme vložit do vody kuličku, placičku nebo „lodičku“ (vše z plastelíny) a pozorovali jsme, že lodička může plavat. Proč? Lodička totiž svým objemem vytlačí více vody, která pak vyváží váhu plastelíny. Dalším vysvětlením je i menší hustota lodičky se vzduchem nebo působení vztlakové síly. Ke druhému experimentu jsme vytvořili „potápěče“ a objevili tajemství jeho pohybu v láhvi. Tento pokus měl u dětí velký úspěch. Na závěr si děti vyrobily model ponorky, pomocí kterého pochopily princip ponoření a vynoření, protože vlastně zvyšuje a snižuje svoji hustotu.

Třetí setkání bylo tak trochu kouzelnické, neboť jsme se zabývali optickými klamy. Je neuvěřitelné, jak nás může náš zrak oklamat. Pracovali jsme s dvousmyslnými obrázky, geometrickými klamy a obrázky, které způsobují, že je oko vidí v pohybu. Na závěr si děti vytvořily 3D obrázek – svůj vlastní optický trik.

Čtvrtou lekcí jsme prostřednictvím pokusů „navštívili“ kuchyň. Na začátku bádání byly otázky: „Co je cukr? Je vždy sladký?“. Diskusí jsme dospěli k závěru, že všechny cukry sladké nejsou. Jeden z nich se nazývá škrob, a právě tato látka byla předmětem bádání. Děti si připravily šest vzorků (práškovitý škrob, brambor, pečivo, puding, papír a vatu) a pomocí zkoumadla (roztoku jodu) zjišťovaly přítomnost škrobu. Některá zjištění byla pro děti překvapením.

  

Téma pátého setkání souviselo s buňkou. Tentokrát jsme zacílili na jádro, ve kterém jsou uloženy chromozomy – důležité nosiče genů. Chromozomy jsou složené z vláken DNA (deoxyribonukleové kyseliny), která je přímou nositelkou genetické informace. Hlavním úkolem bylo sestavit model této kyseliny. Úkol to nebyl vůbec lehký, neboť DNA se skládá ze tří částí a má tvar dvojité šroubovice. Děti byly velmi šikovné a dvoušroubovici zvládly na výbornou. Přiblížily si tak látku nezbytnou pro život, která ve své struktuře kóduje, a tím předurčuje vlastnosti celého organismu.

Všechna setkání jsme si užili, plno nových věcí jsme objevili a po jarních prázdninách budeme pokračovat J         

„AŤ NÁS VĚDA BAVÍ“                                                  

Ing. Marcela Pipková

PROSINEC - LEDEN

V tomto období byla témata našich setkání opět velmi zajímavá. S tím souvisela náročnost sestavení demonstračních modelů, pomocí kterých jsme si mohli společně vysvětlit mnohé zákonitosti. Prvním byl model katapultu na objasnění vzájemné přeměny energie polohové na pohybovou a naopak. Při sestavení tohoto modelu byla potřebná pořádná dávka šikovnosti. Všichni malí badatelé si zaslouží pochvalu, neboť všem skupinám tento model fungoval.

   

Druhý model nám umožnil sledovat fáze Měsíce. Děti pozorováním samy určily, kdy lze vidět úplněk a kdy nov. Své poznatky využily k vytvoření otočného kolečka. Otáčením sledovaly „dorůstání“ a „couvání“ Měsíce.

Třetím modelem byl Archimédův šroub. Tentokrát si vyzkoušely, jak tento jednoduchý stroj pocházející ze 3. století př. n. l. funguje. Dokázaly, že pomocí šroubu lze přepravovat kapalinu do vyšších poloh. Následně správně určily princip fungování jednoduchých strojů.

Cílem našeho posledního bádání v 1. pololetí bylo určit kyselost mléka a jogurtu. Zjistit, co kyselost způsobuje, a tak se zároveň seznámit se složením mléčných výrobků.

Závěrečná 14. lekce proběhla zábavnou formou. Děti si prostřednictvím soutěže Riskuj připomněly všechny probádané okruhy. Na konci této lekce obdržely osvědčení za absolvování vědeckého kroužku v oborech chemie, fyzika nebo biologie.

Kroužky budou pokračovat i ve 2. pololetí, ve kterém nás budou čekat další zajímavosti z těchto vědních oborů. Těšíme se na další společné bádání.

„AŤ NÁS VĚDA BAVÍ“

Ing. Marcela Pipková a Mgr. Jana Zumrová

LISTOPAD

V listopadu každý týden ve středu a ve čtvrtek úspěšně proběhly další badatelské kroužky, na kterých děti objevily nové zákonitosti přírody.

Na prvním listopadovém setkání jsme se věnovali jednomu ze základních lidských smyslů, a to hmatu. Vyzkoušeli jsme si, co všechno lze hmatem vnímat a jak mohou slepí lidé číst.

Další téma nás vyneslo vzhůru ke hvězdám a odtud jsme se zaměřili na naši planetu Zemi, její tvar a obíhající družice. Děti si vyrobily model Země a jejích družic. Na závěr si vytvořily ještě model rotačního elipsoidu, pomocí kterého jsme dokázali zploštění Země na pólech.

Třetí kroužek byl zaměřen na nejmenší stavební jednotku hmoty. Opět jsme tvořili model, tentokrát atomu. Při sestavování jsme objevovali jednotlivé částice, které se v atomu nacházejí.

        

Na čtvrtém kroužku jsme zkoumali zvuk. Děti jednoduchými pokusy zjistily, že zvuk vzniká kmitáním, od zdroje se volně šíří všemi směry a zvukové vlny se také mohou odrážet nebo zesilovat.

Ing. Marcela Pipková

ŘÍJEN

Tento školní rok jsme se přidali ke školám, které podporují malé badatele v objevování přírodních zákonitostí.

Od října 2018 pravidelně pořádáme dva badatelské kroužky týdně (středa: M. Pipková, čtvrtek: J. Zumrová). Zde zábavnou formou seznamujeme děti s fyzikálními zákony, se stavbou těla nebo se základními chemickými metodami.

Na prvním kroužku jsme si smícháním škrobu s vodou vyrobili nenewtonovskou kapalinu a zkoumali jsme její vlastnosti. Pak jsme tyto zjištěné poznatky porovnávali s vlastnostmi vody.

Naše druhé setkání bylo ve znamení barev. Děti se seznámily s metodou rozdělování složek směsí, která se nazývá chromatografie. Pomocí této metody pozorovaly rozdělení fixů na jednotlivé složky. Na závěr jsme pracovali s Goethovým barevným kruhem, ze kterého lze vyčíst míchání barev.

Třetí lekce byla zaměřená na skladbu buňky. Děti si vytvořily modely rostlinné a živočišné buňky a pak jsme si na nich vysvětlili jejich rozdílné složení.

Na čtvrtém kroužku se děti seznámily s tím, jak pracují lidské plíce. K bádání si postavily model plic, pomocí kterého demonstrovaly nádech a výdech. Experimentem pak zjišťovaly vitální kapacitu plic.  Na závěr si měřením pulsu (před a po cvičení) ověřovaly, že při zátěži dýcháme rychleji.

   

Poslední říjnový kroužek zacílil na fyziku. Jednoduchými pokusy jsme hledali těžiště těles. K objevování těžiště neboli hmotného středu jsme si sestavili několik modelů. První stabilní soustavu jsme vyrobili ze špejlí a korků a druhou pomocí vidliček. Pro děti bylo neuvěřitelné, že sestavené soustavy při nalezení těžiště nespadly a zůstaly stát, přestože působily velmi nestabilně.

Na každém kroužku jsme objevili nějaké zázraky přírody a těšíme se na další, které budou určitě neméně zajímavé. A proto: „AŤ  NÁS  VĚDA  BAVÍ!“

Ing. Marcela Pipková


Kontakt

ZŠ, Sobotka, okres Jičín
Jičínská 136, 507 43 Sobotka
493 571 539, 493 599 140
710 01 379
DIČ nejsme plátci DPH

Oblíbené odkazy